EHBO
Als er problemen met de beugel zijn, wacht dan niet tot de volgende afspraak, maar neem telefonisch contact op met de praktijk. Mocht je niet direct kunnen komen of ben je op vakantie dan kun je op deze pagina tips en advies vinden hoe je “tijdelijk” evt problemen kunt verhelpen of op kan lossen.
Lukt het niet of heb je dringend advies en/of hulp nodig, verwijzen we je naar onze SPOED pagina,
Onderstaande tips voor problemen met beugels kunnen helpen
Problemen met uitneembare beugels
Breekt er een stukje kunsthars af of breekt een draadje, probeer dan vooral de beugel tóch te blijven dragen. Als dat echt niet gaat, dan is dat jammer. Bewaar de kapotte delen, we kunnen ze misschien nog gebruiken voor de reparatie. Neem voor de zekerheid altijd de gebitsmodellen mee. Indien nodig kunnen we de beugel met model direct opsturen naar onze tandtechnieker, zodat deze gerepareerd kan worden en zo snel mogelijk weer goed kan worden gedragen.
Problemen met slotjesbeugels
Gebroken draad:
Als de draad (of boog) is gebroken en hij prikt in je wang, bel ons dan direct om een afspraak te maken; wij helpen je zo snel mogelijk. Als wij niet te bereiken zijn, probeer dan op meerdere plaatsen de draad/boog door te knippen en trek deze voorzichtig uit de slotjes. Maak alsnog een afspraak om de draad snel te herstellen.
Los slotje:
Zodra er een slotje (een bracket) los zit, neem direct contact op met de praktijk. Wanneer wij niet bereikbaar zijn, is dit niet direct een reden om contact op te nemen met de spoed/weekenddienst. Natuurlijk wel als je er veel last van hebt.
Los bandje / ringetje:
Als een bandje los zit en last geeft als je met vakantie bent, probeer dan of een orthodontist het weer (tijdelijk) vast kan zetten. Lukt dit niet en heb je er erg veel last van, maak het bandje dan voorzichtig los en bewaar het om het de volgende keer mee te nemen. Als aan het losse bandje een elastiekje vastgemaakt moet worden, laat dan de elastiekjes uit totdat het bandje weer is vastgezet. Zit er aan het bandje een buitenboordbeugel, dan moet die worden uitgelaten. Als het bandje eraf is, dan kan een eventueel los draadeinde vlak achter het bandje of slotje worden afgeknipt.
Problemen met de apparatuur in de vakantieperiode
Gebroken uitneembare beugel:
Breekt een stukje plastic af of breekt een draadje, probeer dan vooral de beugel toch te blijven dragen. Als dat echt niet gaat, dan is dat niet anders. Bewaar de stukken, we kunnen ze misschien nog gebruiken voor reparatie.
Gebroken draad/boog:
Wanneer de draad gebroken is, deze laten zitten als er geen klachten zijn. Steekt de draad uit en voelt het scherp, dan kan je voorzichtig met een nagelschaartje het scherpe stukje wegknippen.
Los bandje / ringetje:
Als een bandje of een buisje los zit en last geeft, probeer dan of een orthodontist dit weer vast kan zetten. Lukt dit niet en je hebt er erg last van, maak dan het bandje of buisje voorzichtig los en bewaar het om de volgende keer mee te nemen. Wanneer aan het losse bandje/buisje een elastiekje vasthaakt, dan alle elastiekjes uitlaten totdat het bandje/buisje weer is vastgezet. Zit er aan het bandje een buitenboordbeugel, dan moet deze natuurlijk worden uitgelaten. Als het bandje/buisje eraf is dan kan een eventueel los draadeinde vlak achter het bandje of slotje worden afgeknipt.
Problemen met de spalk of OIR (nachtbeugel)
Losse of gebroken Spalk:
Wanneer het spalkje achter de tanden loskomt, kan de stand van de tanden snel veranderen, vooral als deze recent door orthodontische behandeling zijn gecorrigeerd. Dit geldt met name als de beugel net uit is, dus het is van groot belang om het spalkje zo snel mogelijk opnieuw vast te laten zetten.
Neem contact op met onze praktijk om te overleggen over de te nemen stappen. In de meeste gevallen kunnen we het losse spalkje opnieuw vastzetten. Als het spalkje echter gebroken is, wordt doorgaans een nieuwe spalk gemaakt. Voor het maken van een nieuwe spalk is altijd een nieuwe scan nodig. Voordat we een nieuwe spalk laten maken, ontvangt u eerst een kostenbegroting van ons.
OIR (Invisible Retainer) Gebroken, Beschadigd of Verloren
Indien u om welke reden dan ook niet meer in staat bent om uw OIR te dragen, neem dan contact met ons op. We zullen samen de mogelijkheden bespreken en, indien gewenst, een nieuwe voor u bestellen. Ook voor het bestellen van een nieuwe OIR is altijd een nieuwe scan vereist. Wanneer we een nieuwe OIR voor u gaan bestellen, ontvangt u van ons eerst een kostenbegroting.

Wanneer is de praktijk gesloten?
- zomervakantie 28 juli t/m 15 augustus 2025
- Herfstvakantie 22 oktober t/m 24 oktober 2025
- Kerstvakantie 22 december t/m 2 januari 2026
- Voorjaarsvakantie 23 en 24 februari 2026